Κυριακή 24 Φεβρουαρίου 2019

Η Παναγία η Σπηλιώτισσα

Η Παναγία η Σπηλιώτισσα είναι ένα εκκλησάκι χτισμένο στην εσοχή ενός βράχου στη νότια πλαγιά του βουνού Μερόβουλο στο νότιο τμήμα της Ιθάκης. Έγγραφο του 1636 που αναφέρεται σε αυτό, μας δείχνει την παλαιότητά του. Κάθε χρόνο στη γιορτή της Παναγίας, στις 2 Ιουλίου, το εκκλησάκι γιορτάζει και οι  κάτοικοι μεταφέρουν ως εδώ την εικόνα της Παναγίας, που φυλάσσεται στο ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Περαχώρι. Η διαδρομή που ακολουθούν είναι αυτή που θα περιγράψουμε. Είναι το μονοπάτι που περνά μέσα από τα κτήματα με τις καλλιέργειες των Περαχωριτών και καταλήγει στο μικρό εκκλησάκι

Η διαδρομή έχει μήκος περίπου 5 χιλιόμετρα και η υψομετρική διαφορά είναι περίπου 150 μέτρα. Δεν έχει ιδιαίτερες δυσκολίες και απαιτεί περίπου δύο ώρες

Περιγραφή της διαδρομής

Στην αρχή του μονοπατιού θα μας οδηγήσει ο δρόμος που βρίσκεται στο ψηλότερο σημείο του Περαχωριού, ένας δρόμος που μοιάζει με μπαλκόνι πάνω από τον κόλπο του Βαθιού. Η θέα προς τον κόλπο είναι μαγευτική.

Περνάμε τα τελευταία σπίτια του χωριού. Συνεχίζουμε πάνω στο δρόμο και σε μια δεξιά στροφή του δρόμου, τον αφήνουμε και μπαίνουμε μέσα στην πυκνή βλάστηση.

Μετά από 500 μέτρα συναντούμε το εξωκκλήσι του Αγίου Αθανασίου και συνεχίζουμε μέσα από δασωμένες ρεματιές. Δεξιά μας  έχουμε τους απόκρημνους βράχους του Πεταλιάτικου βουνού. Αριστερά μας έχουμε το Βαθύ και τις νοτιοανατολικές ακτές της Ιθάκης.

Κάποια στιγμή σταματά η ανάβαση και φθάνουμε σε ένα πλάτωμα. Η βλάστηση αραιώνει. Κάνουμε στροφή δεξιά και κατηφορίζουμε με κατεύθυνση προς το νότο, παράλληλα με το ρέμα. Σε αυτό το τμήμα της διαδρομής απαιτείται προσοχή, ώστε να μη χάσουμε το δρόμο μας. Προσπαθούμε, για το σκοπό αυτό, να εντοπίζουμε τα κόκκινα σημάδια που μας δείχνουν τη διαδρομή που πρέπει να ακολουθήσουμε.  Δεξιά μας έχουμε τους ορεινούς όγκους και ίσια μπροστά μας το Ιόνιο και το νότιο τμήμα της Κεφαλλονιάς.

Στη διακλάδωση που συναντούμε κάποια στιγμή, πηγαίνουμε δεξιά και διασχίζουμε κάθετα το ρέμα. Η διαδρομή γίνεται δύσβατη, ανηφορική και βραχώδης, είναι όμως σαφής και δεν μας προβληματίζει.

Ξαφνικά, σε μια στροφή της διαδρομής, αντικρίζουμε μέσα σε πυκνή βλάστηση το εκκλησάκι της Παναγίας, χτισμένο σε μια εσοχή στη ρίζα ενός βράχου.