Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Πλατρειθιάς - Εξωγή

Το μονοπάτι αυτό είναι ένα από τα πιο γνωστά και καλοδιατηρημένα στη βόρειο Ιθάκη. Στην πραγματικότητα δεν πρόκειται για ένα απλό μονοπάτι, αλλά για μια από τις βασικές οδούς του οδικού δικτύου της Ιθάκης των προηγούμενων αιώνων. Μία πολυσύχναστη κάποτε οδός που τελειοποιήθηκε στα μέσα του 17ου αιώνα και η οποία συνέδεε την τότε ακμάζουσα Εξωγή με τις καλλιεργήσιμες εκτάσεις του κάμπου του Πλατρειθιά.

Σε ένα μεγάλο μέρος του το μονοπάτι αυτό είναι πλακοστρωμένο με χαμηλά πέτρινα σκαλοπάτια κατά διαστήματα  Αν και η ανηφόρα είναι έντονη, η κατάστασή του είναι καλή και έτσι προσφέρεται ακόμη και για οικογενειακή βόλτα καθώς είναι σκιερό και με πολύ όμορφη θέα κατά την άνοδο.

Η συνολική απόσταση είναι 1060 μέτρα και η μέγιστη υψομετρική διαφορά 205 μέτρα

Περιγραφή Διαδρομής:

Η διαδρομή ξεκινά από το γνωστό "γεφύρι" στο χωριό του Πλατρειθιά. Στα αριστερά της μεγάλης ελιάς ξεκινά ένας τσιμεντόδρομος που μετά από μερικά μέτρα οδηγεί στην αρχή του μονοπατιού, η οποία υποδεικνύεται και από σχετική πινακίδα

Σημείο 1 - Γεφύρι

Ξεκίνημα

Αφού περπατήσουμε για μερικά μέτρα πάνω στον τσιμεντόδρομο, στρίβουμε αριστερά όπως υποδεικνύει και η σχετική πινακίδα

Το μονοπάτι προχωρά στα δεξιά ενός ρέματος και είναι αρκετά φαρδύ και σκιερό.

Μετά από περίπου 300 μέτρα φτάνουμε σε μια δεξιά στροφή όπου ξεπροβάλλει το εκκλησάκι της Παναγίας της Μελάνυθρου. Η ονομασία Μελάνυδρος  ή  Μελάνυθρος κατά τους ντόπιους είναι Ομηρική (Μέλαν + ύδωρ).

Αν στο σημείο αυτό δεν ακολουθήσουμε το μονοπάτι στη δεξιά στροφή που κάνει και προχωρήσουμε ευθεία, θα δούμε ένα μεγάλο κάθετο βράχο. Εκεί ακριβώς είναι η πηγή της ρεματιάς δίπλα από την οποία προχωρούσαμε και η οποία καταλήγει στο λιμάνι των Φρικών.

Σημείο 2 - Παναγία Μελάνυθρος

Επιστρέφοντας στο μονοπάτι, προχωρούμε έχοντας την εκκλησία στα αριστερά μας. Μετά από λίγο θα συναντήσουμε σκαλοπάτια τα οποία καταλήγουν σε χωματόδρομο, ο οποίος - αν τον ακολουθήσουμε προς τα δεξιά - οδηγεί στη "Σχολή Ομήρου".

Σημείο 3 - Διασταύρωση με δρόμο για Σχολή Ομήρου

Το μονοπάτι συνεχίζει απέναντι όπου υπάρχει και σχετική πινακίδα. Πρόσφατα έχει χτιστεί και ένα κιόσκι για τους διαβάτες.

Από το σημείο αυτό το μονοπάτι γίνεται πιο ανηφορικό. Εντυπωσιάζει η πέτρινη κατασκευή του που αποτελεί υπόδειγμα τεχνικής, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πόσους αιώνες έχει αντέξει.

Όσο ανεβαίνουμε, η θέα μέσα από τα κυπαρίσσια γίνεται όλο και πιο εντυπωσιακή.

Ο κόλπος των Αφαλών

Σε πρώτο πλάνο τα σπίτια του Πλατρειθιά και στο βάθος οι Φρίκες

Ακόμη μερικά δείγματα της ποιότητας του μονοπατιού:

Αξιοθέατα κατά την άνοδο αποτελούν μία στέρνα, ένα όμορφο πορτόνι που οδηγεί σε αυλή με εντυπωσιακή θέα και ένα πέτρινο εικονοστάσι.

Η χερσόνησος του Μάρμαγκα και ο κόλπος των Αφαλών

Στο σημείο που συναντούμε το εικονοστάσι, έχουμε πλησιάσει αρκετά στην Εξωγή. Εκεί συναντούμε και μια διασταύρωση του μονοπατιού. Προς τα αριστερά οδηγούμαστε στο χωριό της Εξωγής, ενώ προς τα δεξιά ξεκινά το μονοπάτι που κατεβαίνει στην πηγή του Καλάμου. Το δεύτερο θα το δούμε σε επόμενη ανάρτηση.

Λίγα μέτρα μετά από τη διασταύρωση, το μονοπάτι συναντά τον ασφαλτόδρομο που έρχεται από τον Πλατρειθιά.

Αν θέλουμε να φτάσουμε στην πλατεία του χωριού έχουμε ακόμα 600 μέτρα έντονης ανάβασης από τον ασφαλτόδρομο.

Εμείς επιλέξαμε να κατηφορίσουμε μέχρι τη διασταύρωση που αναφέραμε προηγουμένως και να καταλήξουμε στον Κάλαμο. Περισσότερα στην επόμενη ανάρτηση.

Σημείωση: Χρήσιμες πληροφορίες για το μονοπάτι αυτό αντλήσαμε από το βιβλίο του Γ.Δευτεραίου "Μονοπάτια της Βόρειας Ιθάκης"