Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

Άγιοι Σαράντα - Άη Γιάννης στα Σπαθαράτα

Το εκκλησάκι του Άη Γιάννη στα Σπαθαράτα βρίσκεται σκαρφαλωμένο στη δυτική πλαγιά του όρους Ραζή, έναν ορεινό όγκο που υψώνεται ανάμεσα στον κόλπο των Αφαλών και τον κόλπο των Φρικών.

Ένα μονοπάτι από το χωριό των Αγίων Σαράντα θα μας οδηγήσει εκεί. Το μονοπάτι - από ένα σημείο και μετά - είναι σαφές αλλά έντονα ανηφορικό. Η φύση, οι μυρωδιές αλλά και η πανέμορφη πανοραμική θέα θα μας αποζημιώσουν με το παραπάνω.

Το εκκλησάκι έχει πρόσφατα ανακαινιστεί - ομολογουμένως με καλαισθησία - και λειτουργεί μία φορά το χρόνο, στις 29 Αυγούστου, υποδεχόμενο πιστούς από τους Αγίους Σαράντα, τον Πλατρειθιά αλλά και άλλα γειτονικά χωριά

Η συνολική διαδρομή είναι 1700 μέτρα και η υψομετρική διαφορά 175 μέτρα. Επειδή η πλαγιά είναι δυτική, αν είναι καλοκαίρι προτείνουμε η διαδρομή να γίνει νωρίς το πρωί.

Περιγραφή Διαδρομής:

Η διαδρομή ξεκινά από το χωριό των Αγίων Σαράντα ακριβώς κάτω από την εκκλησία. Θα πάμε από το αριστερό σκέλος της διχάλας που κάνει ο δρόμος, μία διαδρομή που δεν είναι η πιο σύντομη. Υπάρχει και μία πιο σύντομη διαδρομή ακολουθώντας το δεξιό σκέλος της διχάλας (αυτή που φαίνεται με κίτρινο χρώμα στο χάρτη) , η οποία όμως σε κάποια σημεία είναι πλέον δύσβατη και ασαφής.

Γι' αυτό το λόγο, επιλέγουμε να πάμε από την αριστερή διχάλα του δρόμου και να φτάσουμε στα τελευταία σπίτια του χωριού, στον Κάμπο, πάνω από τον κόλπο των Αφαλών

Σημείο 1 - Άγιοι Σαράντα

Στο σημείο 2, στον Κάμπο, αν ακολουθήσουμε το μονοπάτι που δείχνει το πράσινο βέλος θα καταλήξουμε στο δρόμο που κατεβαίνει από την εκκλησία της Παναγίας στη Σκάλα. Μόλις συναντήσουμε το δρόμο αυτό, μπορούμε να στρίψουμε δεξιά και να τον ακολουθήσουμε μέχρι να βρούμε την αρχή του μονοπατιού.

Εμείς προτιμούμε να πάρουμε το χωματόδρομο δεξιά, όπως δείχνει το κίτρινο βέλος, και να "κόψουμε" δρόμο.

Σημείο 2 - Κάμπος, στροφή δεξιά

Μετά από μία σύντομη διαδρομή συναντούμε το χωματόδρομο, ο οποίος κατεβαίνει από την εκκλησία της Παναγιάς και καταλήγει στον ασφαλτόδρομο που ενώνει τους Αγίους Σαράντα με τις Φρίκες. Στρίβουμε δεξιά και περπατάμε λίγα μέτρα μέχρι να βρούμε την αρχή του ανηφορικού μονοπατιού.

Σημείο 3 - Χωματόδρομος

Σημείο 4 - Αρχή Μονοπατιού

Φτάνοντας στο σημείο 5 συναντάμε περίφραξη παλαιού σπιτιού και οικοπέδου. Συνεχίζουμε περιμετρικά της περίφραξης από δεξιά, πάντα ανεβαίνοντας, αφήνοντάς τη στα αριστερά μας.

Σημείο 5 - Δεξιά της περίφραξης
Στο σημείο αυτό, αν και το μονοπάτι γίνεται κάπως ασαφές, δεν χανόμαστε αν φροντίσουμε να περπατάμε ανάμεσα στις ελιές

Ανάμεσα στις ελιές
Σε λίγα μέτρα το μονοπάτι γίνεται αρκετά σαφέστερο. Αρχικά η διαδρομή είναι σκιερή ανάμεσα σε κυπαρίσσια, αλλά η βλάστηση χαμηλώνει όσο ανεβαίνουμε.

Στο σημείο 6 έχουμε την πρώτη ευκαιρία για θέα προς τις Αφάλες και το βορειοδυτικό άκρο άκρο του νησιού.

Σημείο 6 - Θέα προς Αφάλες

Λίγα μέτρα πιο πάνω, φτάνουμε σε πλάτωμα με πανοραμική θέα προς το Σταυρό, τον Πλατρειθιά και την Εξωγή

Σημείο 7 - Πανόραμα προς Σταυρό

Εντυπωσιακή θέα με τα βουνά της Ανωγής (αριστερά) και της Εξωγής (δεξιά)
και στο βάθος τα βουνά της Κεφαλονιάς

Γύρω στα 100 μέτρα μετά το πλάτωμα, το μονοπάτι στρίβει νοτιοανατολικά και η άνοδος συνεχίζεται σχεδόν ευθεία μέχρι το εκκλησάκι. Στο δρόμο συναντάμε μια μοναχική γέρικη ελιά

Σημείο 8 - Ελιά

Περίπου 300 μέτρα μετά την ελιά εμφανίζεται το εκκλησάκι του Άη Γιάννη

Φτάνοντας στον Άη Γιάννη

Τέλος διαδρομής - Άη Γιάννης στα Σπαθαράτα

Η πόρτα δεν είναι κλειδωμένη και ο διαβάτης μπορεί να μπει, να προσκυνήσει και να θαυμάσει το λιτό διάκοσμο. Ο χώρος μέσα κι έξω είναι καθαρός και περιποιημένος.

Εντύπωση προκαλεί η καμπάνα που βρίσκεται κρεμασμένη στην ελιά, η οποία στην κυριολεξία φυτρώνει μέσα από το βράχο.

Η θέα όπως πάντα στο Θιάκι μαγεύει

Και όταν πια πρέπει, η επιστροφή είναι από τον ίδιο δρόμο

... εκτός βέβαια αν είναι ακόμη νωρίς και υπάρχει διάθεση για λίγη περιπέτεια και εξερεύνηση. Περισσότερα όμως σε επόμενη ανάρτηση...